Dette indlæg er nr. 2 ud af 3 i serien Hvorfor blogge?

I skolen lærte vi den ’rigtige’ måde at skrive på.
Det handlede om stavning, grammatik, kommatering og indledning, krop og afslutning. Og det er en rigtig god start. Også når du skal skrive en blog.
Men i modsætning til stilene i folkeskolen er der nogle andre mekanismer der sig gældende på en blog. En bloglæser er ikke så vedholdende som din dansklærer var f.eks.
Derfor får du her 11 tricks til at skrive blogsk.

Tip nr. 1 – Sætningsopbygning

Når vi bevæger os rundt online er vores koncentrationsevne minimal.
Det er også sværere at læse tekster på en skærm, end at læse tekster på papir.
Sidst men ikke mindst, kender heller ikke din læsers læseevne og vokabularium.
Derfor skal du holde øje med dine sætningslængder og din brug af svære ord.

Svære ord

Svære ord kan både være lange ord, sjældne ord eller deciderede fremmedord.
Langt de fleste kender f.eks. godt ordet ”vokabularium” som jeg lige brugte. Men det er langt og sjældent brugt i løbet af en normal dag.
Hvis du har mange af den slags ord bliver din tekst tung at læse. Der bliver for mange steder hvor din læser skal stoppe op og tænke over ordets betydning.

Lange sætninger

Jo længere en sætning er jo sværere bliver det at forstå den.
Forfatteren Nabokov er ligefrem kendt for sine mange indskudte sætninger. Af samme grund tiltaler han en mere litterær målgruppe. En gruppe der har tid til fordybelse og til at tænke over de enkelte sætninger.
På en blog (og i al anden markedsføring) går det noget hurtigere. Du skal tænke i korte sætninger, da dit publikum sjældent har tid til fordybelse.

Lix tal og lix tal måler

Forholdet mellem sætningslængden og brugen af svære ord defineres vha. lix tallet.
Der findes en del gratis programmer hvori du kan teste din teksts sværhedsgrad vha. lixtallet. Søg på nettet efter ”lix måler” eller ”lix tal måler”.
Personligt bruger jeg ind i mellem værktøjet Hemmingway.
Og så bruger jeg selvfølgelig det værktøj min kollega har udviklet til mig. Det tester for alle 11 regler angivet her i indlæget.

Tip nr. 2 – Nutid og aktualitet

Skriv så vidt muligt i nutid. Nutid gør en tekst aktuel. Bruger du datid eller førnutid rejser det spørgsmålet (om end ubevidst) ”Hvornår?”.
Nu er nu, lige meget hvornår nu er. Hvilket gør din tekst evig aktuel. Selv når den bliver læst 3 år efter at den blev udgivet.

Tip nr. 3 – Det upersonlige passiv = Juristens yndling

Nogle af de sværeste tekster at læse er lovbøger. Eller kontrakter skrevet af advokater.
Det er fordi de oftest er skrevet i passiv:
En passiv sætning mangler et grundled, som fortæller hvem der gør. Udsagnsordet ender ofte på ’s’.
F.eks.:
”Eventuelle prisstigninger varsles skriftligt”
Som læser tænker man: ”Hvem varsler? Og varsler til hvem?”
Grundleddet, altså den der skal varsle, er underforstået. (Men underforstået er ikke det samme som forstået.)

I stedet kunne ham advokaten skrive: ”Du varsler prisstigninger skriftligt”.
Og finde et andet ord end ”varsler” som ingen normale mennesker bruger: ”Kommer der prisstigninger skal du sende mig en e-mail eller et brev.”
Så er sætningen gjort forståelig for alle. Uden at meningen er ændret.

Sørg for at alle dine sætningers udsagnsord (det der bliver gjort) har et grundled (den der gør det).

Tip nr. 4 – Undgå fagtermer

Hvis du ikke kan forklare det i et almindeligt sprog så alle kan forstå det, er det fordi du ikke er dygtig nok.
Har du hørt det før?
Jeg har.
Udtalelsen hentyder til at du ikke må bruge fagtermer når du taler til lægmand.
Og jeg er ikke enig.
En korrekt brug af fagudtryk klæder læseren på til at forstå forfatteren. Og gør det nemmere for forfatteren at forklare emnet.
Derudover viser det også noget om dit niveau som ekspert.
Det viser at du har søgt din viden i niveauet over mainstream litteraturen. Det viser at du fordøjer ekspertviden, forstår den og kan formidle din viden på et niveau for lægmand.

Jeg vil anbefale dig at gøre op med dig selv hvilken type du er. Og hvilke kunder du vil tiltrække. Hvis du aldrig bruger fagudtryk er der ingen grund til at plastre din blog til med dem. Men hvis du ofte sidder i kundemøder hvor du bruger fagudtryk, så vis det i din blog.

Hvis du vælger at bruge fagudtryk så forklar dem lige efter udtrykket. Tænk også over hvor mange fagudtryk du bruger i ét blogindlæg.
Det skal ikke være en doktorafhandling.

Tip nr. 5 – Koncernsprog. Mesteren i uhåndgribelige begreber

Tidligere arbejdede jeg i IBM, hvor jeg, selvfølgelig, var med til en hel del årsmøder, kick offs osv. På hvert eneste møde var der mindst én CEO der gav en status på hvordan det gik. Kedelige power point slides og grafer og tal man alligevel næsten ikke kunne se. Og sætninger jeg ikke forstod. Men alle andre sad og nikkede så jeg tænkte at det nok var mig der ikke rigtig forstod det der ’koncern sprog’.
”Vores vision er at arbejde mere løsningsorienteret. ”

Hvad betyder det?
Hvad er en vision?
Hvornår skal visionen være færdig?
Hvem er det der skal arbejde?
”Løsningsorienteret” – Altså vi arbejder vel altid imod en løsning?

Pas på med at bruge ord der er uhåndgribelige.
En ”taske” er håndgribelig. Vi kan, helt fysisk, tage en taske i hånden. En ”vision” er et begreb du ikke kan tage i hånden. Du kan læse teksten der definerer visionen, men du kan ikke røre den.

I stedet kunne CEO’en sige:
”Fremadrettet skal vi fokusere på at løse problemerne. Og ikke bruge en masse tid på at dokumentere dem, som vi tidligere har gjort. ”

Jo mere håndgribelig og nærværende en tekst er jo mere bevæger det læseren fra en tilstand af ”at kende til” til ”at forstå”.

Tip nr. 6 – Tal er ikke bogstaver

Når du skriver på nettet skal du skrive ”2” og ikke ”to”. Tallet 2 er nemmere for hjernen at forstå betydningen. Det er også hurtigere at finde igen.
Ifølge dansk retskrivning skal tallene fra 1- 10 skrives med bogstaver. Alle andre tal skrives med tal.
På blogsk skriver du alle tal med tal.

Tip nr. 7 – Gør det personligt

”Man skal blogge regelmæssigt og det tager tid.”
”Du skal blogge regelmæssigt og det tager en god del af din tid.”
Hvilken sætning er mest nærværende og får dig til at tænke at det er din tid det går ud over?

Når du blogger vil jeg anbefale dig at skrive ’du’.
Jeg får nyhedsbreve hvori jeg bliver tiltalt ’smukke’ eller ’skat’.
Personligt tror jeg aldrig at jeg kommer til at skrive sådan. Men det er fordi jeg ikke taler sådan.
Hvis du tiltaler folk sådan, så brug de ord, nullergøj. (Hahaha det var så grænseoverskridende at kalde dig ‘nullergøj’ at jeg begyndte at grine da jeg skrev det 😀 -Og fik lidt koldsved )

Uanset, så tænk på at den der læser dit blogindlæg sidder ene og alene foran skærmen. Så du læses af én, selvom du skriver til mange.

Tip nr. 8 – Slet fyld- og yndlingsord

Udover at vi alle har yndlingsord findes der ord der fylder uden at tilføje mening.
Mine yndlingsord er bl.a. ”så” og ”lidt”. Det bruger jeg vildt meget i mine tekster. Derfor går jeg hårdt efter at slette dem. Bro blog har skrevet et super indlæg om fyldord i tekster.
Find ud af om du har andre yndlingsord der går igen i din tekst.
Hvis alt f.eks. er ”fantastisk”, føles det ikke så fantastisk 10. gang du bruger det.

Tip nr. 9 – Grammatik

Der er ingen vej udenom. Stavefejl skal rettes. Du skal bruge den rigtige version af ”synes” eller ”syntes”. Og du skal sætte kommaer og punktummer.
Det er din virksomhed du repræsenterer i din blog. Og du virker bare mere seriøs når du har styr på grammatikken.

Tip nr. 10 – Slet tekst

Når du har skrevet dit indlæg færdig skal du til at slette tekst. Ifølge Christina Klitsgaard skal du slette 20% af din tekst i 3 omgange. Det betyder at der kun er 51,2% tilbage af din tekst.
Det synes jeg er for meget. Med mindre du selvfølgelig har skrevet alle tanker ned i første hug.
Men tjek antal ord (det kan man i de fleste tekstprogrammer) inden du går i gang med at slette og se om du kan slette i hvert fald 20%.
Tiden er knap på nettet, så din historie skal være skåret helt ind til benet. Uden at meningen går tabt selvfølgelig.

Tip nr. 11 – Sov på din tekst

Når du har skrevet din tekst skal du printe den ud og putte den ned i skuffen til dagen efter. Dagen efter tager du den op og gør alt det der er beskrevet ovenfor.

Tilpas reglerne til din blog

Det var de 11 tekstredigeringsregler som du skal igennem inden du publicerer et blogindlæg. Og ligesom alle andre regler kan du selvfølgelig bøje dem så de passer dig.
Du skal for guds skyld ikke lade reglerne stoppe dig fra at publicere!
’Godt nok’ er ’godt nok’ hvis det får indlægget publiceret.
Indlæg som er gode nok, men som ligger i skuffen og venter på at blive perfekte, driver ikke kunder.

Og med disse vise ord (…) slutter dagens indlæg. Jeg håber at du kan bruge det.
Næste gang vil jeg vise dig hvordan du skal sætte teksten op på din blog. Det kommer til at handle om design og layout. Det bli’r spas

Denne artikel er en del af en serie:

👈 Hvordan skal virksomheder blogge for at få flere kunder?8 layout-tips til hvordan du skaber læsevenlige blogindlæg 👉