Nyt år, nye markedsføringsmål.

Jeg har samlet det bedste af det bedste så vi kan sikre os at vi når i mål med vores online markedsføring.

Du bliver 100% klar på hvorfor du har de mål du har, de bliver håndgribelige og du har en plan når det hele ramler.

Følg med her og sikr dig at 2019 bliver genialt.

Hvorfor lige dét markedsføringsmål?

Har du hørt om Simon Sinek og hans bog ”Start with why”?

Nu bliver det måske lidt langhåret – men hvis du, ligesom jeg, ofte har sat dig mål. De samme igen og igen – så gi’r nedenstående mening.

Simon Sinek har lavet en model der handler om at virksomheder skal starte med deres hvorfor. Deres why. Med modellen finder du ud af hvorfor din virksomhed eksisterer. Hvorfor den gør en forskel/er forskellig fra dine konkurrenter?

Vi bruger modellen til vores målsætning: Hvorfor har du de(t) mål du har?

  • Hvorfor vil du ha’ 5.000 på dit nyhedsbrev?

  • Hvorfor vil du lave podcast, Facebook live, YouTube, Snapchat osv. osv.

  • Hvorfor gi’r det mening for dig, for dine kunder, for din forretning?

Når du har fundet dit why så er det nemmere i en stresset hverdag at bruge endnu en ekstra time om aftenen til at få skrevet et nyhedsbrev eksempelvis. Fordi du har en langsigtet plan – tør man sige en vision og mission? – der er dybere end ’bare fordi’.

Download arbejdsarket og udfyld dine egne mål.

Er dine markedsføringsmål S.M.A.R.T.e?

For at gøre dine markedsføringsmål håndgribelige, skal du bruge S.M.A.R.T modellen.

SMART står for:

  • Specifikt

  • Målbart

  • Aggressivt

  • Realistisk

  • Tidsbegrænset

SMART markedsføring

Mange har et ønske om at ”Få flere kunder”.

Men hvad betyder det?

  • Hvor mange kunder vil du ha’ og hvor mange kan du egentlig kapere?
  • Inden for hvilket tidsrum. Skal de komme spredt over 1 år eller 1 måned?
  • Hvad er realistisk? Har du lige lavet din webshop og nu vil du gerne være på niveau med Greenline der har en millionomsætning, ansatte der håndterer deres markedsføring og en e-mailliste med +40.000 abonnementer?
  • Hvor meget er du villig til at investere i at få ’flere kunder’?

Du behøver ikke at bruge en hel dag på at finde ud af hvad dine mål skal være og hvad du gerne vil opnå. Download goaldigging arbejdsarket og sæt dig nogle bedre mål:

Hvordan når du dine SMARTe mål?

Vi skal tilbage til Simon Sinkes model der består af 3 cirkler:

  1. Why
  2. How
  3. What

Det anden cirkel handler om how.

Altså hvordan opnår du dit mål?

Her er der groft sagt 3 aspekter du skal tage stilling til:

  • Tid
  • Økonomi
  • Hvad gør du hvis når du ikke når dit mål?

Tid & penge

Hvis du skal lave alt selv koster det en masse tid. Hvis du udliciterer det hele, koster det en masse penge.

Du må gøre din egen afvejning, men det er vigtigt at du som minimum opsætter nogle rammer for begge. Uanset at du ikke aner hvor lang tid det tager, så sjus dig frem. Du kan altid justere bagefter.

Book tiden i din kalender, afsæt pengene i dit budget.

Når det glipper

Du skal også planlægge dine set backs. Altså hvad gør du når du ikke lykkes? Hvad er din #planB?

Mit mål er f.eks. et månedligt OSGTV. Hvad gør jeg d. 30. om aftenen når morgendagens program ikke er optaget, I stedet for at gå i panik og droppe alle fremtidige OSGTV’er?

Lav en ’hvad-kan-jeg-som-minimum-slippe-afsted-med’-plan. Jo flere punkter du har på denne plan og jo mere minimum de er, jo større er din chance for succes!

Download arbejdsarket og se min fall back plan.

Ingen af de 4 fall backs jeg har i min plan er optimale i min verden – Bare lige så vi er helt på det rene med hvad en #planB er.

For 100% kommer jeg til at misse en #OSGTV. Men ved at liste disse uperfekte fall backs, og helst mange flere, har vi en større chance for at opnå vores mål, fordi vi planlægger med det reelle #noRoses liv for øje.

Konsistens trumfer perfektionisme

Fall back planen er faktisk en del af noget større inden for markedsføring. Rigtig meget markedsføring handler meget mere om en konsistent tilstedeværelse end om perfekte opslag, videoer, memes, billeder, tekster, annoncer osv. osv.

Ved en konsistent tilstedeværelse kan du langt oftere skabe resultater end ved enkelte perfekte glimt af dig. Derfor er fall back planen helt essentiel. Den sikrer dig en konsistent tilstedeværelse uanset dit (perfekte) mål.

Sæt dine egne markedsføringsmål

Nu er alle delelementer på plads, og du kan gå i gang med at sætte dine egne fantastiske, inspirerende, realistiske, håndgribelige (osv) markedsføringsmål.

For nemheds skyld har jeg lavet et arbejdsark til dig. Det kan du printe ud og føre dine egne mål ind i så du har det samlet ét sted.

Jeg har samlet alle elementerne fra dette blogpost.

Derudover får du også et eksempel på én af mine markedsføringsmål 2019, som du kan bruge som inspiration.

Download guiden

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt