Har du problemer med at al din trafik (og al dit salg) pludselig ser ud som det kommer fra “pay.dandomain.dk” i Google Analytics?

Jeg har netop oplevet at en webshop som jeg arbejder med har fået lavet nogle ændringer til deres købsside.

Og nu ser det ud som om alle køb og alle sessioner kommer fra “pay.dandomain.dk”.

Hvilket selvfølgelig er en fejl!

I dette indlæg vil jeg vise dig hvordan du ser om du har en fejl og hvordan du retter fejlen.

Er dit eget betalingssystem din bedste henvisningskilde?

For at se om dit betalingssystem, skamløst, tager al ære for de sessioner og de køb der foretages på siden skal du:

  1. Log ind på Google Analytics…
  2. Under reporting går du ind under
  3. ->Acquisition
  4. ->All Traffic
  5. ->Channels
  6. Vælg gruppen “Referral” under “Default Channel Grouping”
  7. Sorter på “Revenue” eller “Sessions”

Hvis du kun ser ‘ægte’ referrals i top 3 så har du ingen problemer. Men ser du dit betalingssystem eller dit eget site. Så har du et henvisningsproblem. Det betyder at du ikke ser hvor trafikken egentlig kom fra.

Er dit eget site en (top 3) referral kilde?

Ud over dit betalingssystem kan dit eget site også gå hen og blive en væsentlig henvisningskilde til trafik og køb på dit website.

Det hænger ofte sammen med at du leder folk fra et subdomæne af dit site til et andet. Det kan f.eks. være i forbindelse med et køb.

Uanset så ser det pludselig ud som om al trafik kommer fra dit eget site. Og det er jo ikke korrekt.

Det vi vil vide det er hvad der skete inden de landede på dit site.

Og heldigvis er det forbavsende nemt at sætte op i Google Analytics (Læs videre din heldige kartoffel, så viser jeg dig hvordan)

Ekskluder en referral så du ser trinet før

I Google Analytics er det så smart at du kan indsætte et domænenavn på en eksklusionsliste. Derefter tilfalder al data trinet før henvisningen. Indsætter du dit eget domænenavn og/eller dit betalingssystem (“pay.dandomain.dk”), tager Google Analytics udgangspunkt i den forrige traffikkilde.

På den måde kan du se om de besøgende kom til dit website via et organisk link eller via AdWords f.eks.

For at tilføje dit domænenavn eller dit betalingssystem på denne eksklusionsliste skal du gøre sådan her:

  • Log ind på Google Analytics
  • Under “Property” klikker du på “Tracking info”
  • Vælg “Referral Exclusion List”
  • Tryk på den store røde knap “+Add referral exclusion”
  • Indtast domænenavnet
  • Tryk “Create”

Du har nu opdateret din Google Analytics data.

  • Sig “Gu’ jeg sej”
  • Send indlægget til en anden der bruger GA
  • Vær glad og kom videre med dagens arbejde

Hej hej