Mobilegeddon: Hvad har Google gang i?

Den 21. april 2015 ændrede Google deres søge-algoritme, en algoritme som vægter mobilvenlige sider højere end ikke-mobilvenlige sider. Jeg vil i dette indlæg give dig en opsummering af følgende:

  • Hvorfor Google blander sig i dit sites mobilvenlighed
  • Hvordan du kan test om dit site er mobilvenligt
  • Hvad du kan gøre ved det, hvis dit site fejler
  • Konsekvensen for din page-rank, hvis dit site ikke er mobilvenligt

Som ændringerne er blevet præsenteret fra Googles side af, er der til at starte med kun tale om, at ikke-mobilvenlige sider får en lavere page rank, når der foretages en mobil-søgning. Det betyder, at hvis du laver en Google-søgning på din mobil, bliver der fortrinsvis vist indhold der er optimeret til mobile enheder. Foretages søgning derimod fra en computer, er mobilvenligheden ikke så vigtig og du risikerer ikke at få en lavere page rank

Hvad handler det om?

Flere og flere bruger deres mobile enheder (tablets og mobiler) til at gå på Internettet med. Siden starten af de første iPhones så dagens lys er antallet af mobile og tablets søgninger steget stødt og ligger nu på ca. 30%:

Da en mobil enheds skærm er af forholdsvis begrænset størrelse, kan en hjemmeside der ser godt ud på stor skærm, være temmeligt ubrugelig når den bliver vist på f.eks. en iPhone. Tænk f.eks. på tekster der er for brede til at blive vist på en mobilskærm og hvor du er nødt til at scrolle sideværts for at læse teksten. Det bliver hurtigt irriterende at læse en sådan tekst og der er derfor stor sandsynlighed for at dine læsere forlader din side hurtigt igen.

Ud over den begrænsede skærmstørrelser, har mange mobile enheder en begrænset båndbredde, dvs. det tager længere tid at hente sider og billeder fra Internettet. Hvis din side benytte store billeder (dvs. billeder med en stor filstørrelse – typisk over 200KB) kan det have en sløvende effekt på din side og være medvirkende til en ringere mobilvenlighedsscore.

Udviklingen i brug af mobile enheder

Hvorfor blander Google sig i det?

Google er en virksomhed, der kapitaliserer på at kunne præsenterer brugerne for kvalitetsindhold. Hvis brugerne finder din side interessant, giver Google dig en høj page rank. Hvis brugerne derimod ikke mener dit site er specielt interessant får du en lav page rank. På den måde sikrer Google sig at du bliver ved med at bruge Google fordi det er her du finder det relevante indhold.

Derfor er det i Googles interesse, at din side kan læses optimalt på så mange enheder som muligt, for på den måde bliver din side et produkt som Google kan kapitaliserer på.

Hvordan du tester dit sites mobilvenlighed

Hvis du vil teste om Google betragter dit site som mobilvenligt (hvilket du bør gøre snarest, hvis du ikke allerede har gjort det), kan du f.eks. benytte Googles eget værktøj, som du kan finde her -> Google mobil friendly test . Da det er Googles mening der tæller, kan man lige så godt spørge dem til råds.

Hvis du bruger værktøjet som Google stiller til rådighed, skal du være opmærksom på, at det kun er den side hvis URL du taster ind, der bliver testet. Hvis du får den glade besked: “Awesome! This page is mobile-friendly.”, er der derfor kun tale om et blåstempling af netop denne side og ikke hele dit website. Har du et site med 4 sider, er det nok overkommeligt at teste disse med ovenstående værktøj. Men har du flere sider, begynder det at blive en tung opgave. Og tilmed en opgave der skal udføres hver gang du har opdateret dit site – ikke bare teksten, men også hvis du f.eks. kører en WordPress-blog og skifter tema.

I disse tilfælde skal du bruge Google Webmaster Tools, som vil kunne præsenterer dig ikke blot for en liste over hvilke sider der er problemer med, men også hvad der problemet er.

Ikke mobil-venlig; hvad så nu?

Hvis dit site ikke er mobilvenligt har du lidt firkantet formuleret 3 muligheder:

  1. Du lader Google Webmaster Tool vejlede dig i, hvad der skal ændres og laver ændringerne selv
  2. Du får en professionel til at kigge på dit site og give et estimat af, hvad der skal laves om
  3. Du ignorerer problemerne og accepterer at du formodentligt ikke bliver vist på Googles mobilsøgninger

I praksis har du derfor 2 muligheder (1&2) og hvis du ikke er erfaren webudvikler har du én…

 

Konsekvensen for din page-rank, hvis dit site ikke er mobilvenligt

Konsekvensen ved at ignorere Googles anvisninger mht. optimering af dit site ift. mobile enheder er ganske enkelt:

Dine potentielle kunder vil ikke finde dig når de søger på deres tablet eller mobilen.

Hvor mange af dine besøgende der kommer fra disse enheder kan du se i Google Analytics. Og uanset hvor høj en procentdel det er, kan du være sikker på at den bliver større.

Vores anbefaling er naturligvis, at medmindre du har helt styr på, hvad der skal ændres og hvad det skal ændres til, skal du bruge en professionel til opgaven.

Online Solution Group vil naturligvis gerne hjælpe dig og vi giver dig gerne et gratis tilbud på, hvad det vil koste dig at få din side rettet til, så du ikke går glip af de mange besøgende.