Fordi det er et af de mest fantastiske værktøjer når du arbejder med markedsføring, købsrejsen og din hjemmeside.

Jeg er vild med Google Analytics og de muligheder det giver.

Desværre ser jeg også mange der slet ikke bruger det, bruger det ordentligt eller har lært det at kende.

Så det retter vi op på i dette indlæg.

Google Analytics er dit vigtigste analyseværktøj

I know I know ’analyseværktøj’.

Du begyndte allerede at gabe lidt ikk?

Tanken om kedelig matematik og statistik

Endeløse rækker og kolonner af tal.

Men

Sådan er dette analyseværktøj slet ikke.

Det er nemlig værktøjet der fortæller dig hvordan det går med din virksomhed.

  • Med din markedsføring
  • Din synlighed
  • Dit salg
  • Din hjemmeside

Google Analytics er nemlig ikke bare et analyseværktøj. Mere specifikt er det et hjemmeside-adfærds-analyse-værktøj(!)

Altså et værktøj der analyserer adfærden på din hjemmeside.

Det er et værktøj der fortæller dig hvilken markedsføring der virker,

  • Hvor mange besøgende du har,
  • Hvor de kommer fra,
  • Hvad de søgte på Google inden de landede på din hjemmeside
  • Hvor længe de bliver på dine hjemmeside
  • Hvor sider de så
  • Hvilket socialt medie de kom fra

Når Analytics er sat rigtigt(!) op er det det allervigtigste værktøj og våben i din forretning.

Når du kender dine besøgendes adfærd, ved du også hvad du skal ændre på, for at gøre din markedsføring og din hjemmeside mere effektiv.

Men jeg kunne faktisk tale for evigt om de fantastiske muligheder der er i Google Analytics. Og i længden bliver det måske lidt ensformigt?

Uanset, så er der også nogle ulemper som jeg gerne vil adressere… Eller faktisk er det én myte, en misforståelse omkring Google Analytics som jeg rigtig gerne vil have ryddet af vejen så den tager vi lige, inden vi går videre:

Google Analytics er IKKE SEO

Jeg ved ikke hvor denne misforståelse kommer fra, men Google Analytics (GA) er ikke SEO.

Du får ikke en bedre position på Google eller bliver mere synlig af at have GA installeret på din hjemmeside,

Du kan optimere din synlighed på Google når du har GA installeret, fordi det giver dig den viden du har brug for, til at arbejde målrettet med SEO og din markedsføring generelt.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk at den her med at GA er SEO er noget nogle shady bureauer har skabt. Ligesom den her med at de ’gør din hjemmeside SEO-klar’.

What does that even mean?!

I forbindelse med at nogen tror at GA er SEO, er det også som om de tror at det er nok at installere GA på hjemmesiden.

Men GA er altså bare et analyseværktøj. Det er en database med en masse tal.

Så længe den bare sidder der, gør den ikke noget. Den bibringer ingen værdi.

Det er først når du dykker ned i tallene.

Analyserer og vurderer på deres mening, og hvad det betyder for din forretning, din markedsføring og din hjemmeside. Det er her magien opstår.

GA er ikke værdifuld i sig selv.

Det er de konklusioner du drager, baseret på de tal, en korrekt opsat, GA har indsamlet – det er dét der betyder noget. Det hér værdien skabes.

”Så skal jeg ikke få sat GA op hvis jeg ikke ved hvordan jeg bruger det?”

Jo, det skal du

Får når du så har lært det, eller hyrer en til det, har du meget mere relevant data at konkludere på, end hvis indsamlingen lige er begyndt.

Jeg er bange for at det blev et lidt langt rant?

Men jeg ser bare rigtig meget snyd og vrøvl i den her branche – og det vil jeg gerne være med til at udrydde ved at gi’ dig viden omkring online markedsføring.

Du kom her for at høre om hvad du skal bruge GA til – så se videoen her hvor vi dykker ned i det.:

SE HVORDAN DU MED GOOGLE ANALYTICS KAN FÅ EN BEDRE HJEMMESIDE OG MARKEDSFØRING

Download guiden

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt