Hvis du er i tvivl om, du skal annoncere på Facebook, så læs med her hvor jeg giver dig værktøjerne til at finde ud af om det er markedsføring du skal benytte.

Først får du et opgør med 2 argumenter for ikke at annoncere på Facebook, og bagefter får du en model du skal bruge til at se om du har brug for at annoncere på Facebook.

2 grunde til at du ikke skal annoncere på Facebook

Rigtig mange er i tvivl om de skal annoncere på Facebook.

For:

  • ”Jeg handler businesss-to-business og dem på Facebook er jo bare privatpersoner der ser hvad deres familie og venner laver”
  • ”Jeg har hørt at Facebook faktisk er dødt. Der er ingen der bruger det mere”

Men er det 2 gode argumenter for ikke at annoncere på Facebook?

Kan du annoncere B2B på Facebook?

Og det gælder uanset om købet er et par polkaprikkede stiletter (vi aldrig kommer til at gå i) eller om det er et stykke software til 400.000 kr.

At annoncere på Facebook er lige så relevant, når vi diskuterer B2B segmentet som B2C, da det stadig er de emotionelle triggers vi arbejder med.

Faktisk er hele B2B og B2C snakken arkiveret af samme grund.

I dag hedder det H2H (Human to human) da det netop handler om at vække følelser.

Det betyder at uanset om du sælger software, transportbånd, eller IT, kan det sagtens betale sig at annoncere på Facebook, og vække en følelse hos din potentielle kunde.

  • Bag ethvert firma, sidder der en CEO.
  • Bag enhver beslutning, sidder der en beslutningstager.

Sidst jeg tjekkede, var en CEO og en beslutningstager et menneske(!)

Det er for længst dokumenteret at vi tager beslutninger baseret på vores følelser og bagefter rationaliserer vores køb med vores logik.

I 2008 fandt forskere at de vha. hjernescanninger kunne forudsige beslutninger 7 sekunder før end at forsøgspersonen ’vidste’ hvad hun ville.

Vores emotionelle hjerne har altså truffet beslutningen inden vi er bevidste om det, og træffer den bevidst og med vores rationelle del af hjernen

https://www.nature.com/articles/nn.2112

Facebook er død – ingen bruger det mere

Fra 2017 til 2018 faldt brugen af Facebook med 2%-point. Fra 65 til 63. Det næststørste medie i Danmark er YouTube, der har en brugsprocent på 27% i 2018….

!

Det kan godt være at Facebook er faldet 2 procentpoint, men det er jo for intet at regne med når man ser på hvor meget mere vi bruger det, ift. andre sociale medier.

Facebook er på ingen måde en forladt western by med vindhekse rullende igennem, og er by far det største sociale medie i Danmark.

Hvis din målgruppe er dem under 25 år, vil jeg dog overveje om der er andre medier du skal inddrage/benytte i stedet. Blandt de helt unge er frafaldet større end blandt os gamle 😉

Hvorfor annoncere på Facebook

Nu da vi har ryddet 2 væsentlige argumenter for ikke at annoncere på Facebook, vil jeg gerne gi’ dig en essentiel grund til hvorfor du skal annoncere.

Det handler om dine potentielle kunders købsrejse, hvilket visualiseres vha. en købstragt.

En købstragten viser dine potentielle kunders rejse fra ingen kendskab til dig, til det endelige køb.

Når du forstår købstragten, får du samtidig en genial måde at tænke din Facebook strategi, og hele din online markedsføring igennem.

Men al det teori bli’r hurtigt meget langhåret på skrift.

Så jeg vil anbefale dig at se min video hvor jeg taler dig igennem købstragten.

Når du har set videoen, er det helt tydelig hvorfor du skal annoncere på Facebook og hvorfor du ikke skal spørge dig selv om du skal køre Facebook annoncer eller AdWords. De 2 annonceringsformer kan slet ikke sammenlignes, hvilket bliver tydeligt i videoen:

HVORFOR SKAL DU ANNONCERE PÅ FACEBOOK? SE MED OG FÅ SVARET

Download guiden

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt

Denne artikel er en del af en serie:

Læg en effektiv strategi for din Facebook-annoncering 👉