Dette indlæg er nr. 1 ud af 3 i serien Hvorfor blogge?

Troede du at blogging kun var for piger der skrev om deres dagligdag, make-up og tøj?

Så kan du godt tro om igen.

Blogging er business og er en genial måde at vise potentielle kunder hvad du kan og skabe tillid omkring hvad du står for.

Lad mig først vise dig hvorfor du skal blogge og derefter viser jeg dig hvordan du gør. Det handler nemlig om mere end at sætte ord på din tanker og publicere dem på din hjemmeside.

Fordelene ved at blogge som virksomhed

Uanset om du er selvstændig eller en større virksomhed er der flere fordele ved at blogge.

  • Det kan skabe større synlighed. Både på Google men også på de sociale medier
  • Det kan skabe tryghed og tillid til at du/virksomheden er eksperter på området.
  • Det kan skabe debat, hvilket kan give dig en unik indsigt i hvad dine kunder og potentielle kunder har af behov.
    • Som du så kan adressere og skabe mere salg.
  • Det kan skabe flere kunder. (Pga. ovenstående)

Indenfor marketing-branchen er der rigtig mange virksomheder der blogge. Det er selvfølgelig fordi de véd hvad det kan skabe af opmærksomhed og ry som værende eksperten.

Uanset, så skal der noget forståelse for hvordan du blogger for at få mest ud af det. Og dét får du hvis du læser videre.

Arbejd med din blog som en salgskanal

Hvis du skal blogge i forbindelse med din virksomhed, så skal det skabe resultater på bundlinjen. Hvis det ikke skaber kunder i butikken på den ene eller den anden måde, så er det ikke hensigtsmæssigt at bruge tid på det.

Jeg har derfor kreeret en hel serie af indlæg om det at blogge for at hjælpe dig godt fra start.

Emnerne vi skal igennem er:

  • Hvilke emner skal du blogge om?
    • Her kigger vi på hvilke typer indlæg der tiltrækker hvilke typer kunder.
  • Hvordan skal du skrive?
    • Tekstredigeringsguldkorn
  • Hvordan skal layoutet være?
    • Nu er teksten klar. Hvordan sætter du den op så den bliver læst?
  • Hvordan optimerer du dine indlæg til Google?
    • SEO, SEO, SEO
  • Hvordan markedsfører du din blog?
    • Du får en masse idéer til at nå ud til dine potentielle kunder.

Alle emnerne er mega-vigtige for at skabe en vellykket blog.
Så tag dem fra en ende af.
And with no further ado – går vi i gang med det første emne:

Hvilke emner skal du blogge om?

At forstå hvad du skal skrive om, handler om at forstå dine potentielle kunder behov.
Derfor får du her en metode der gør det muligt for dig at forstå disse behov, så du kan adressere dem i dine blogindlæg.

Løg-diagrammet til flere besøgende

Et løg består af flere lag.

Hvert lag er enten tæt på kernen eller langt fra kernen.
I din forretning er kernen det du sælger.

Kernen sender blade op i sollyset for at trække energi ned så det kan vokse sig større.
Ligesom løget er du også afhængig af at trække energi (kunder) til din forretning. Så du kan skabe vækst.

Kernen i din forretning kan være viden, vandslanger, tandbørster eller truckercertifikater. Det er ikke vigtigt for denne allegori.

Det der er vigtigt er at forstå kunderne. Så lad os hoppe ned i de 3 lag af kunder og se hvilke blog-emner der interesserer dem.

Produktsøgeren

Produktsøgeren finder du i kernen af løget.

Jeg kalder ham produktsøgeren fordi han søger efter et produkt:

  1. Han ved at han har et problem,
  2. Han ved at der findes en løsning, og
  3. Han ved hvad hvilken løsning han vil ha’. (Dit produkt/viden)

Han er også den der er tættest på at gøre et køb.

Når produktsøgeren læser din blog er det for at blive overbevist om at du ka’ dit sh!t.

Du sælger ikke bare tandbørster.

Tandbørster kan være flexible det ene eller det andet sted. Skaftet kan være bredt eller smalt. Hoved kan være småt til børn og børsterne kan være hårde eller bløde. Der kan være riller til at børste tungen med og gummidutter til at få plak af med. Osv. osv.

Som eksperten på tandbørster kan du igennem din hjemmeside og dine blogindlæg adressere forskellige fordele og ulemper ved dine produkter. Du vejleder og hjælper kunden med at se tandbørsten som noget større end et plastikskaft med nogle børster på som tandlægen siger at man skal bruge.

Det handler om tryghed og tillid. Kunden ved godt at han skal bruge en tandbørste. Men hvorfor skal han købe din?
Det er dét din blog (og resten af din online tilstedeværelse) skal overbevise ham om.

Problemknuseren

Lad os forestille os at du har svært ved at falde i søvn.

Du går på Google og søge efter ’besvær med at sove’.

Derfra starter din søgning indtil du finder et middel du vil købe.

Midlet kunne være:

  • En ny madras
  • En ny dyne
  • Sovemedicin,
  • Baldrian urt
  • Magnesiumtabletter
  • En stress coach
  • En psykolog
  • En bog om hvordan du sover bedre

Hvis du nu var en af ovenstående firmaer. Hvordan vil du så få fat i den potentielle kunde der har ’besvær med at sove’. Men som ikke kender dit vidundermiddel?

Spørgsmålet er helt essentielt for at forstå og agere hensigtsmæssigt ift. al markedsføring.

Så.
Sagt med andre ord:

Hvordan får du fat på dem der søger efter løsningen på et problem, UDEN at søge efter dit produkt?

Som du kan se søger problemknuseren ikke efter dit produkt.
De søger derimod efter et svar på deres spørgsmål/en løsning på deres problem.

De kan også søge efter:

  • Hjælp til at gøre det selv
  • Erfaring fra andre der har stået i samme situation
  • Sammenligning af produkter eller services.

Måske tænker du med det samme: “Hvorfor skal jeg hjælpe ‘gør-det-selv’eren? Det tjener jeg ikke penge på”.

Men gør-det-selv, gør det måske selv fordi han ikke stoler på dem der har tilbudt en løsning indtil videre.
Eller også har han ikke råd. Nu. Men det kan jo ændre sig.
Og måske får du ham til at prioritere anderledes?

Uanset så er gør-det-selv indlæggene med til at overbevise problemknuseren. De viser jo tydeligvis at du kan.

Men tilbage til ‘problemknuseren’ og hans behov for at sove bedre:
Blogindlæg skal give ham svar på hans spørgsmål og et indlæg kunne f.eks. være: ”5 fif til at sove bedre”.
I indlægget giver du ham selvfølgelig(!) det du har lovet: De 5 fif til at sove bedre.
Men det ene fif kunne jo godt relatere sig til dit kerneprodukt ikk?

Uanset, har du nu fået ham ind på dit site.
Han ved at der findes en løsning på hans problem.
Og han ved at du eksisterer og at du sidder med en mulig løsning på hans problem.

Problemstrudsen

Problemstrudsen er ligesom strudsen: Han har stukket hovedet i busken.

Og det kan der være flere grunde til:

  • Han ikke klar over at han har et problem
  • Han ved ikke at der findes en løsning
  • Han håber at problemet går væk af sig selv (så længe han beholder hovedet i busken)
  • Han har ikke råd
  • Han har ikke tid

Så hvordan bruger du blogging til at adressere ham? Når han nu ikke søger efter svar/løsninger?

Det gør du ved at bevæge dig længere ned i problemet og hvad den ultimative fordel ved dit produkt/din service er.
Kig på nogle af de universelle følelser, behov og tilstande vi gerne vil opnå: Glæde, mæthed, økonomisk overskud, frihed osv.

Spørg ind til problemet indtil du når ind til noget grundlæggende:

  • Hvorfor vil vi gerne sove bedre?
    • Så vi har energi til hele dagen
  • Hvorfor vil vi have energi til hele dagen?
    • Så vi kan være effektive på arbejdet og have energi til fritiden.
  • Hvorfor vil vi være effektive på arbejdet og have energi til fritiden?
    • Så vi kan få en god karriere og være sammen med børnene uden at blive irriterede.
  • Hvorfor vil vi have en god karriere og være sammen med børnene uden at blive irriterede
    • Så vi kan opnå økonomisk frihed og have det sjovt.

Det bedste er selvfølgelig at spørge dine eksisterende kunder og ikke lave et tænkt eksempel som jeg gjorde her.

Nu kan du skrive et indlæg om hvordan det at sove bedre giver overskud i hverdagen og hvad det overskud kan bruges til. Evt. krydret med nogle eksempler på hvad det overskud reelt har betydet for nogle af dine kunder.

Indlægget finder Problemstrudsen ikke af sig selv, da han ikke ved at han har et problem.
Så her skal du i gang med noget annoncering. F.eks. på Facebook eller bannerannoncering via AdWords. I selve annonceringen skal du ikke adressere selve problemet. De ved jo ikke at de har et problem. Du skal heller ikke adressere løsningen på problemet (dit produkt). -For hvad skal de bruge din løsning til når de ikke har noget problem?

Du skal adressere udbyttet.

Det kunne f.eks. lyde sådan her:

De 3 kundetyper og de tilhørende blogemner

Vi har nu været igennem de 3 kundetyper og de blogemner der kan tiltrække dem.

Det siger sig selv at problemstrudsen er den sværeste og den dyreste at tiltrække. Til gengæld bliver dit kundefundament større, jo større en bid af løget du tager.

For nemhedens skyld har jeg lavet et billede af de tre typer og de tilhørende indlægstyper du kan lave:

Uanset hvem du vil fokusere på så er det vigtigste selvfølgelig at du kommer i gang.
Så hvis du er usikker på blogging-verdenen så start dér hvor du føler dig bedst tilpas.
Og udvid senere hen.

Hvor meget skal du skrive i et blogindlæg og hvad skal der stå?

Dét besvarer jeg i næste indlæg i denne serie om hvorfor og hvordan virksomheder skal blogge for at tiltrække flere kunder.

Denne artikel er en del af en serie:

Tekstredigering af online tekster 👉