Dette indlæg er nr. 2 ud af 2 i serien Købstragten og markedsføringen

Har du overvejet om du skal bruge markedsføring i din virksomhed?

Og er ikke helt sikker på hvilken type markedsføring du skal bruge?

I dag vil jeg give dig et indblik i de vigtigste typer af online markedsføring, så du kan træffe det rette valg om du skal på Facebook, være synlig på Google eller noget helt 3.

I sidste afsnit af OSGTV gennemgik jeg købstragten. Den vil jeg anbefale dig at se inden du læser resten af dette indlæg eller ser resten af videoen, da jeg refererer en del til den.

Købstragten, der beskriver dine potentielle kunders vej fra total uvidenhed om dig og det du sælger til et reelt køb, understøttes af markedsføringstragten.
Som faktisk ikke er en tragt.
Men mere en multipel tidslinje. Hvis der er noget der hedder det?

Anyways…

Du kan enten se min video om hvornår du skal bruge de forskellige markedsføringstyper eller du kan læse blogindlægget nedenfor.

HVILKEN MARKEDSFØRING HVORNÅR?

Markedsføringens 4 tidslinjer

Som du kan se er der 4 forskellige tidslinjer.

De angiver 4 forskellige typer markedsføringstiltag, som du skal bruge for at understøtte købstragten.

 

I de første faser af købstragten, altså før dine potentielle kunder ved at de har et problem skal du annoncere. Det kaldes for push markedsføring. Det er den eneste måde du kan nå dem i dette stadie.

Men annoncering er en god måde at nå folk uanset deres stadie. Du kan både bruge annonceringen til at skubbe dem videre i tragten og til at huske dem på dig. Derfor dækker push-markedsføringen hele tragten.

Men husk(!) at annonceringsordlyden og evt. billederne er forskellig alt afhængig af stadie!

 

Den næste markedsføringsform er pull markedsføring. Det er når kunderne er i løsningsorienteringsfasen og i købsfasen.

 

 

Pull markedsføring er det samme som når du tropper op til en guidet rundtur på et museum f.eks. Du vælger at gå rundt på turen og guiden, guider dig rundt på en tur hun har valgt.

 

Push markedsføring er når din skolelærer tvinger dig til at gå med på en guidet rundtur på et museum. Og du får en masse viden som du slet ikke bad om. Men det betyder jo ikke at det nødvendigvis er en dårlig viden og at du ikke synes det er interessant! Hvis guiden formår at fange dig så får du lige så meget ud af turen som hvis du gik frivilligt med.

 

Så selvom præmissen for at være med på turen er forskellig, kan entusiasmen under turen og den viden vi har erhvervet bagefter, være den samme.

 

Og med det mener jeg at selvom vi pusher noget information ud til vores potentielle kunder, betyder det ikke at de ikke kan få noget ud af det. Eller at de ikke kan finde det relevant. Pull markedsføring er altså ikke bedre end push markedsføring. Det er bare 2 forskellige måder at markedsføre på. Og berettigelsen afhænger hvor dine potentielle kunder er i købstragten og hvem du vil ramme.

 

Men lad os hoppe tilbage til markedsføringens multiple tidslinjer os kigge nærmere på hvad der gemmer sig under push markedsføringen.

 

Push markedsføring

Push markedsføring er annoncering via de forskellige markedsføringskanaler og handler om at udvide dit marked, ved at ’skubbe’ et budskab ud foran folk der ikke nødvendigvis har bedt om det.

Målet er at få flere potentielle kunder ned i tragten. Så der forhåbentligt kommer flere køb i den sidste ende.

 

Du kan vælge at annoncere via de sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram. Du kan også lave bannerannoncer på nettet. Eller annoncere på YouTube hvis du har en video.

Både bannerannonceringen og YouTube annonceringen håndteres i Google AdWords.

 

Al annoncering er som oftest kendetegnet ved at du enten betaler pr. klik eller pr 1.000 visninger.

 

Når du laver annonceringen skal du huske på at modtageren ofte slet ikke er klar over at hun har et problem.

Det er derfor ikke nok bare at vise et billede af dit produkt og håbe på at de køber. Det handler om at få dem til at se at de har et problem og at du kan afhjælpe det. At der er en smerte i deres liv, noget der kunne være endnu bedre, så de kunne være gladere og mere lykkelige.

 

Pull markedsføring

Den næste tidslinje er for det der også kaldes for pull markedsføring.

Her arbejder du oftest med kunder der er i midten af tragten og ned mod bunden.

Altså dem der er klar over at de har brug for en løsning på et problem de har. Løsning og problem skal ses meget bredt. Det kan f.eks. være en der vil købe en rejse her og nu. Problemet er altså at de mangler en rejse. Og løsningen er at søge efter afbudsrejser.

Men det kan også være en der bare gerne vil følge en café fordi hun ved at hun gerne vil derhen på et tidspunkt. Problemet er altså at hun risikerer at glemme den café og løsningen er at følge den på Facebook.

 

Folk laver deres søgninger mange steder og det handler ikke kun om at være tilstede på Google mere.

De kan f.eks. søge efter din Facebook side eller din Instagramprofil. De kan også lave hastag-søgninger på Instagram til at finde mere info om dit produkt, din service eller dine lokaler.

Der er også den mulighed at de søger efter YouTube videoer eller podcasts der giver svar på deres spørgsmål og problemer.

 

Hvis du ikke er tilstede, vil dine potentielle kunder finde en konkurrent. For de er i markedet og har brug for enten mere viden om produktet eller er klar til at købe, her og nu.

 

Det siger sig selv at jo mere du kan hjælpe folk med at træffe de rette beslutninger, ang. det problem de har, jo større er chancen for at de enten køber hos dig, eller anbefaler dig til andre.

Det er også derfor det er så vigtigt at have en blog. Her kan du give ekstra informationer om dine services og varer. Det kan f.eks. være ting som kunderne skal huske at tænke over inden de køber. Ting der er gode at sammenligne. Og hvornår de skal overveje ikke at købe.

 

Konverteringsoptimering

Den 3. tidslinje handler om selve købet. Her er den potentielle kunder inde på den hjemmeside og er i gang med at lægge varer i kurven og udfylde diverse informationer for at kunne betale.

Hvis du nu ikke har en webshop, så tænk på denne del ift. de muligheder kunden har for at finde dine kontaktinformationer og kontakte dig.

 

I denne fase handler det om at konverteringsoptimere. Altså at få så mange som muligt af de besøgende til at konvertere. At konvertere betyder at udføre den handling vi ønsker for den specifikke side. I dette tilfælde altså at foretage et køb eller kontakte os.

 

Det kan vi gøre ved at sikre at det er nemt at tilføje produkter til indkøbskurven. At det er nemt at udfylde leverings- og faktureringsinformationer og at folk også kan gøre det via mobilen eller tablets.

Sørg for at foretage køb på din egen webshop regelmæssigt. Lad andre teste den. Kan de finde knapperne. Hvad irriterer dem i processen?

 

Retention – At få kunderne til at købe igen

Den sidste tidslinje er efter købet.

Her befinder dine kunder sig i en brugsorienteringsfase. Og jo bedre de bruger dit produkt, altså jo mere gavn de får af dit produkt jo bedre.

  • Et online kursus skal følges. Og afsluttes.
  • Et par støvler skal bruges.
  • Kroppens ro og tunghed skal huskes også en uge efter at massagen er givet.

 

Så hvad er din markedsføringsstrategi for det der hedder retention? Altså det at få folk til at købe igen. Hvad gør du for dine kunder i brugsorienteringsfasen?

En oplagt markedsføring i denne fase er brugen af nyhedsbreve. Det kan også være at sende en personlig hilsen med i pakken. Eller at give en lille flyer til massageklienten, om hvad de skal gøre for at få mest ud af massagen.

Du kan også bruge annoncering, som er målrettet dem der har været inde på din hjemmeside: Altså det der hedder remarketing.

Efter købet kan du også lede folk over på en tak side hvor du enten giver et tilbud mere eller opfordrer dem til at følge dig på Facebook eller Instagram.

Mulighederne er mange inden for retention markedsføring eller remarketing.

 

Hvilken markedsføringsform skal du bruge?

Det var et helikopterblik på nogle af de markedsføringsformer der findes og hvordan du kan bruge det ift. hvor dine kunder er i købstragten.

Jeg håber at det har givet dig et indblik i hvilke typer markedsføring du skal overveje i din virksomhed.

Det bedste er selvfølgelig at gøre brug af alle typer så du konstant skubber folk ned i tragten, leder dem igennem tragten og igennem købet, og giver dem en lyst til at komme tilbage igen.

Uanset så skal du i hvert fald passe på med kun at arbejde med ét stadie i købstragten. På sigt vil du f.eks. komme til at mangle nye kunder eller have problemer med at fastholde eksisterende.

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt

Denne artikel er en del af en serie:

👈 Forstå dine kunders rejse fra uvidenhed om dig til et køb