Dette indlæg er nr. 3 ud af 4 i serien Facebook annoncering

”Hvad koster en Facebook annonce?” er et spørgsmål jeg har fået rigtig mange gange.

Og spørgsmålet giver mening – for hvem vil snydes og betale for meget?

Men svaret er desværre ikke helt så enkelt.

Hvad afhænger prisen på en Facebook annonce af?

Du ved det sikkert godt: Der er rigtig mange virksomheder der gerne vil være synlige på Facebook, med lige præcis deres annoncer.

Nogle er måske interesserede i den samme målgruppe, og reklamerer endda for det samme produkt.

Men både prisen, rækkevidden og det endelige resultat, kan være forskellige. Som i:

  • Den ene har opnået et fantastisk overskud
  • Den anden har tabt alle pengene.

Så hvad er den afgørende faktor?

Hvad er det der gør at nogen fortæller om Facebook annoncering som kilden til al deres overskud og andre fortæller om den ene fiasko efter den anden?

Hvordan fastsættes prisen på en Facebook annonce?

Lad os kigge lidt på hvordan auktionen på Facebook er bygget op.

Auktionen, og dermed prisen på dine Facebook annoncer er en konsekvens af samspillet imellem disse 3 parter:

Facebook

Facebook har opsat kriterierne for hvad der kan hæve eller sænke prisen.

Virksomheden

Virksomheden (eller deres bureau) udarbejder annoncerne og justerer på de parametre som Facebook har gjort variable. Herunder: billede, budskab, målgruppe, maks. pris, budget. osv.

Målgruppen

Målgruppen reagerer positivt, eller negativt, på din annonce, og giver dermed input til de kriterier Facebook har opstillet, for prisen.

Retssystemet og Facebook annoncering

Du kan faktisk sammenligne det lidt med retssystemet i Danmark:

  • Facebook er den lovgivende magt – De har opsat reglerne for annonceringen.
  • Målgruppen er den dømmende magt – De dømmer om din annonce er inde i varmen eller ej.
  • Virksomheden er den handlende magt – Indenfor rammerne af den lovgivende magt bringer de et budskab ud til den dømmende magt. Ligesom politiet indenfor lovens rammer indfanger kriminelle og bringer dem for dommerne.

Hvor retssystemets omdrejningspunkt er de kriminelle, handler vores system om annoncerne

De 3 parters indflydelse på prisen

Lad os tage 3 eksempler på de 3 parter i en aktiv annoncering.

  1. Har virksomheden brugt et billede med for meget tekst på, vises den ikke pga. Facebooks regler.
  2. Interagerer målgruppen ikke med virksomhedens annonce, vil prisen stige, eller blive vist mindre, pga. Facebooks regler.
  3. Manglende interaktioner får – forhåbentlig – virksomheden til at ændre på annoncen for at se om det giver bedre resultater.

Facebook har opsat reglerne som din annonce vises efter, og dine potentielle kunder, reagerer alt efter dens effekt.

Relevans og dets betydning for annonceprisen

Prisen på din annonce afhænger af alle tre interessenter.

Men det er især væsentligt at du holder dig for øje at Facebook kun er interesseret i at vise de annoncer der er relevante, for på den måde forbliver Facebook et interessant sted at være for deres kunder.

Og det betyder relevans for Facebooks brugere(!) Ikke virksomhederne. Så længe Facebook holder liv i brugerne, skal virksomhederne nok spytte penge i annoncerne 😉

Er der ingen der reagerer på din annonce, vil prisen stige, (eller rækkevidden mindskes) da Facebooks algoritme ser at den performer dårlig = ikke er interessant for målgruppen.

Får den mange likes og kliks, vil prisen falde, eller rækkevidden øges. da Facebook kan se at den er relevant.

Dine potentielle kunders interesse er altså helt afgørende for hvilken pris du kommer til at betale for dine Facebook annoncer.

Se med i videoen hvor jeg gi’r dig 4 aspekter der er afgørende for din pris – og som du kan arbejde med så den bli’r lavere:

HVAD KOSTER EN FACEBOOK ANNONCE?

Det ville være meget nemmere, men helt sikkert ikke bedre for hverken Facebook, virksomhederne, eller kunderne hvis prisen var fast.

I videoen henviser jeg til en guide du kan bruge til at regne ud hvad din Facebook annoncering må koste.

Guiden indeholder derudover 3 eksempler på hvordan du finder ud af hvad et klik er værd for dig

Download guiden

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt

Denne artikel er en del af en serie:

👈 Læg en effektiv strategi for din Facebook-annonceringSådan bruger du Facebooks pixelkode – rigtigt! 👉