I dag vil jeg give dig nogle tips til hvordan du skal:

  • Fastsætte dine priser
  • Og hvordan du skal kommunikerer dine priser

-Så dine kunder køber det du gerne vil have at de køber.

Du kan enten se med her i min video om emnet eller læse blogindlægget under videoen.

 

SÅDAN KOMMUNIKERER DU DINE PRISER SÅ DU SÆLGER DET DU ALLERHELST VIL

Hvordan du fastsætter dine priser

Vi lægger hårdt ud med et eksperiment der er blevet udført af nogle forskere i USA.

Eksperimentet tager udgangspunkt i neuromarketing, altså hvad er det der sker i hjernen når vi skal købe et produkt og når vi kigger på priserne.

Det er et vineksperiment med 3 vine.

”Forsøgskaninerne” (dem der skulle smage på vinene) har inden smagningen fået vinpriserne at vide.

2 af vinene får de opgivet med 2 forskellige priser.

Det forsøget gik ud på var at de her forsøgskaniner skulle drikke vinen og fortælle hvad de synes om smagen. Inden smagningen, havde de, som sagt, fået prisen at vide.

Det forsøget viste var at vinen til 45$ smagte signifikant bedre end den til 5$. Selvom det var den samme vin(!)

Det samme gjorde sig gældende for vin # 2. Her mente signifikant flere at den vin til 90$ smagte bedre end den samme vin til 10$.

Prisforsøg hvor prisens indflydelse på vinenes smag testes

Sæt din pris ift. den værdi kunden får

Når du skal fastsætte priser, skal du have in mente at det afhænger ikke kun af hvad det er for et produkt eller service du sælger. Jo højere prisen er, jo mere værdi tillægger dine kunder dit produkt (eller din service).

Hvis du fastsætter prisen til 500 kr., vil dine kunder tillægge dit produkt en værdi der modsvarer de 500 kr. Hvorimod hvis du sætter prisen til 1.000 kr. vil de tillægge dit produkt en anden værdi.

Der skal selvfølgelig være en eller anden form for sammenhæng imellem produktet og den værdi kunden får ud af det. Ellers vil de efter købet tænke at de fik ikke det ud af det som de havde forventet. Men indledningsvis, altså inden de køber dit produkt, skal du vide at en højere pris medfører at kunden tillægger produktet en højere værdi. Uanset om det har det eller ej.

Hvordan skal du kommunikere dine priser

Når du skal kommunikere dine priser vil jeg foreslå dig at gøre det i nogle prispakker. Det er der flere grunde til. Men først får du et eksempel på 4 forskellige prispakker:

Det er en rigtig god måde at kommunikere dine priser vha. prispakker på din hjemmeside. Det gør det overskueligt for dine besøgende at se hvordan din sammenhæng imellem pris og værdi er:

  • Hvad har jeg råd til?
  • Hvad er der af muligheder?

Giv kunden lyst til at købe

Den vigtigste fordel ved at bruge prispakker er at kunden skal tage et bevidst valg om at de ønsker at købe lige præcis dén pakke (fremfor de andre).

Det hænger sammen med at ingen kan lide at blive solgt til, men alle kan lide at købe. Og idet de får lov til selv at tage valget, altså tage et bevidst valg om at købe, kommer det mere til at handle om købet end om salget.

Så når du laver de her prispakker overlader du valget og købet til kunden. Som dermed får lov til at tage et bevist valg om at ”Jeg vil købe det her”.

Hvilket gør det til en aktiv beslutning fra kundens side af.

Og det er en fordel når man ønsker at sælge noget, at kunde får mulighed for at tage et bevidst valg om at ”Det her ønsker jeg”.

Ingen kan lide at blive solgt til, men alle kan lide at købe

Giv kunden et sammenligningsgrundlag

En anden fordel ved prispakker er at når en kunde kommer ind på din hjemmeside er det måske første gang at kunden skal købe det her produkt eller den her service. Og så har kunden selvfølgelig ingen anelse om hvad det normale prisleje for dette produkt er.

Måske har kunden købt servicen hos en anden, men når de lander på din hjemmeside, ved de ikke hvad dine priser er.

For kunden handler det om at sætte værdi og priser i relief, så de føler at de gør et godt køb.

Vha. prispakker sætter du dine priser i relief til hinanden, så kunden kan se hvad der er dyrt og hvad der er billigt.

Derfor skal du give kunden nogle valgmuligheder så de kan se dit spektrum af værdi og pris. F.eks. kan du give kunden 3 prispakker at vælge imellem:

Den billige: Skal give minimal værdi. Den skal simpelthen med for at vise kunden hvad der er billigt (og hvor lidt man får når man køber billigt).

I midten laver du den pakke som du rigtig gerne vil sælge og som de fleste ender med at købe.

Den sidste pakke er den dyre pakke. Den bruges til at sætte de andre pakker i relief. Jo dyrere den dyre pakke er, jo billigere vil den i midten synes at være. Og jo mere vil kunden synes at hun gør en god handel når hun køber den i midten.

Hvad køber andre?

Et andet aspekt ved prispakkerne er at den i midten er markeret som værende den de fleste køber.

Det du gør brug af når du laver den identifikation er det der hedder Social Proof.

Med det siger du indirekte ”Det her er den pakke alle andre vælger! Så det vil du da ogs’ ikke?”

Og det vil folk. For som udgangspunkt er vi flokdyr og vil rigtig gerne være ligesom alle andre.

Ud over at du med de to yderpakker (den dyre og den billige) viser at den i midten er et godt køb, viser du med social proof at det her er den alle andre køber. Det er den her alle andre synes er et godt køb.

Det er altså endnu et incitament for folk til at købe prispakken i midten.

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt