Remarketing vil sige at du markedsfører dig igen, overfor dem der ikke udførte den ønskede handling efter den første markedsføring.

Du har f.eks. en hjemmeside som du hiver trafik ind på vha. AdWords. Når de potentielle kunder lander på din hjemmeside vil du gerne have dem til at udføre en handling (købe, kontakte, tilmelde nyhedsbrev osv.).

Men det er jo ikke altid at det gør det. Og så er det at du kan bruge remarketing:

I dette indlæg handler det specifikt om Remarketing Lists for Search Ads også kaldet RLSA. Hvilket vil sige at du målretter dem der søger på Google som har været inde på dit site tidligere, men ikke udførte den ønskede handling

I dette indlæg vil jeg vise dig hvordan du kan lave disse RLSA‘er.

Jeg giver dig også nogle eksempler på hvornår du kan bruge dem.

Men først lad os lige kigge på hvorfor du skal bruge tid på det her RLSA.

3 grunde til at du skal kaste dig over RLSA

RLSA tekstannoncer har en oftest en højere klikrate end almindelige tekstannoncer., en højere konverteringsrate og en lavere pris. Det skyldes flere ting:

Den ene er selvfølgelig at det er, mindst, 2 gang de ser dit navn. Det betyder at der er en form for genkendelse, uagtet at den måske er underbevidst. Gængs mrekdsføringspraksis er at en potentiel kunde skal ‘udsættes’ for din markedsføring helt op til 5 eller 7 gange før end at de reagerer på den.

Den anden grund  er at du kan henvende dig til dem med en lidt skarpere tekst. Du véd at de er interesserede i og med at de søger igen. Du véd at de stadig ikke har fundet hvad de søger efter, siden de søger endnu engang. Du kan derfor teste nogle tekster af der er lidt mere pågående eller lidt mere emotionelle.

Den tredje grund er at de fleste også byder højere på RLSA hvilket altså giver en bedre position = mere synlighed. Netop fordi de, som sagt véd at kunden stadig er interesseret men ikke har fundet svaret, hverken hos dig eller hos konkurrenterne.

Sådan laver du en RLSA kampagne

Inden du opretter dine RLSA-kampagner så brug lidt tid på at tænke over hvilken struktur du vil bruge.

(Jeg vil foreslå dig at læse hele blogindlægget igennem så du har fundamentet på plads. Derefter følger du vejledningen i opsætningen efter at du har tænkt lidt over strukturen og skitseret den på et stykke papir.)

Når du har tænkt så log ind på AdWords og opret en kampagne, ligesom du normalt gør.

Målret RLSA

Målretningen sker på annoncegruppeniveau.

Jeg antager at du allerede har indsat dit remarketing tag og lavet dine remakreting grupper. Så det eneste du skal nu er at tilføje de relevante søgeord og målgrupper til den enkelte annoncegruppe.

  1. Sørg for at fanen ‘Målgrupper’ er synlig
  2. Åben fanen ‘Målgrupper’
  3. Tryk på den røde knap “+remarketing”

Vælg annoncegruppen

Tryk på knappen “Vælg” for at vælge hvilken annoncegruppe du vil tilknytte din remarketing

Vælg remarketing målgruppe-typen

Du kan vælge imellem at målrette dine remarketing lister eller en liste over de e-mailadresser du har.

E-mail adresserne kan f.eks. være dem der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Vælg målgruppe og budtype

Når du har valgt “Remarketinglister” får du vist de lister du har oprettet under “målgrupper”. Vælg en eller flere af disse lister som annoncegruppen skal målrettes. Bagefter kan du evt. tilføje de lister der skal stå som negative.

Eksempelvis:

  • Positiv = Alle dem der har besøgt siden
  • Negativ = Alle dem der har konverteret.

Nederst i målretningssektionen skal du vælge hvilken type bud du vil benytte:

  • “Målretning og bud” betyder at Google viser dine annoncer når alle kriterier er opfyldt og at du giver et samlet bud for den målretning. Dine annoncer vises altså kun for dem der har brugt et af de søgeord du har angivet og som matcher de marketinglister du har angivet (positive og negative).
  • “Kun bud” betyder at Google viser dine annoncer når bare én af kriterierne er opfyldt. De bliver altså vist hvis søgeordet matcher, eller hvis marketinglisten matcher eller hvis både søgeord og marketingliste matcher. Du kan byde seperat på søgeord og marketingliste.

Jeg bruger altid “målretning og bud”. Jeg opfanger jo dem der ikke har besøgt mit site, men bruger et af søgeordene med mine normale kampagner. “Målretning og bud” sørger for at jeg har 100% styr på at hvilke kriterier der er opfyldt for at annoncerne vises.

Hvad skal du teste med RLSA?

Når du benytter dig af RLSA skal du behandle dem anderledes end de normale kampagner. Søgeren har sægt efter noget på Google. De kender dit site, og har sikkert også været inde på andre sites. Uanset, så har de i hvert fald ikke fundet hvad de ledte efter. Endnu!

Det skal du udnytte.

Det du kan (og bør) arbejde med i dine RLSA-kampagner har jeg givet nogle eksempler på her:

  • Byd højere end normalt. De har stadig ikke fundet hvad de ledte efter, men er tydeligvis stadig interesserede.
  • Prøv nogle andre tekster i annoncerne. Stærkere call-to-action, måske? Mere emotionelle? (Med emotionel mener jeg ikke tårevædet! Det kan også være sjovere, mere provokerende eller spille endnu mere på frygten?)
  • En anden landingsside?

Uanset så handler det selvfølgelig om at teste sig frem 🙂

Hvis du har nogle spørgsmål eller tips til RLSA så kommenter nedenfor.