Hvad er Adwords og SEO egentlig? Og hvad er forskellen?

Læs med her hvor jeg giver dig en kort introduktion til Adwords og SEO.

Hvad er Adwords og SEO?

Inden jeg går i detaljer med Adwords og SEO, kigger vi først på hvorfor du overhovedet skal beskæftige dig med Google, som virksomhed.

Lad os starte med den søgemaskine som 98% af alle søgninger i Danmark bliver foretaget på: Google.

På Google leder danskere efter information, viden, produkter og services. De søger efter ”nye nikesko”, ”økologisk frisør københavn’, ’rød kjole med pufærmer og strutskørt’ og meget, meget mere.

Markedsføring på søgemaskinerne

Mange af disse søgninger ender med et køb. Enten i en webshop eller med et opkald til den økologiske frisør for at høre hvornår de har en ledig tid. Derfor arbejder virksomheder med det der hedder SEM. SEM står for Search Engine Marketing, og betyder søgemaskinemarkedsføring.

Søgemaskinemarkedsføring betyder at du markedsfører dig på søgemaskinerne og at din virksomhed er tilstede når kunderne udviser interesse for dine produkter eller services.

Det gentager jeg lige: ”Når kunderne udviser interesse for dine produkter eller services” –Så markedsfører du dig. Du gør det altså ikke som på radio, TV, magasiner, aviser: Uanset om nogen hører eller ser det og uanset om de er interesserede i dig. Du gør det når dine potentielle kunder er interesserede i at finde dig. Når de gerne vil høre fra dig og læse om dig.

Dette er grundessensen i SEM: Dine kunder efterspørger dig. Aktivt. Her og nu.

De to discipliner under SEM

Når du markedsfører dig på søgemaskinerne er der to måder at gøre det på. Via:

  1. Adwords eller
  2. SEO

De to markedsføringsformer er forskellige i den måde man arbejder med dem på og den måde de vises på Google. Men målet med dem er ens. Målet er at få trafik ind på dit site. At få potentielle kunder til at blive opmærksomme på at du findes. At din virksomhed kan løse deres problem. Det er derfor du skal være tilstede på Google: Så dine potentielle kunder kan se at du eksisterer.

Men, tilbage til Adwords og SEO. Hvad er forskellen? Og hvornår skal du bruge de to discipliner?

Adwords

Adwords kaldes også for:

  • PPC = Pay-Per-Click = Betal pr klik
  • SEA = Search Engine Advertising = Søgemaskineannoncering
  • Betalt søgeordsannoncering

Faktisk er det lidt forkert at kalde det Adwords. For Adwords er det system hvori man arbejder med søgemaskineannoncering når man laver det for Google. Men du kan også vælge at annoncere på Bing f.eks. Deres system hedder Bing Ads.

Men det er selvfølgelig en detalje. Ligesom dengang Walkmanen kom frem. Den var et varemærke fra Sony og ikke betegnelsen for systemet som er kassettebåndafspiller. Men ligesom alle siger Adwords i dag om søgemaskineannoncering sagde alle walkman om en kassettebåndafspiller.

Grunden til at søgemaskineannoncering er kendt under navnet Adwords, er selvfølgelig fordi Google er den største søgemaskine.

 

Uanset om du kalder det Adwords eller søgemaskineannoncering, betaler du pr. klik du får på din annonce. Annoncerne har pt. de tre øverste placeringer på Google og vises derudover ude i højre side og i bunden. Du kan genkende dem på det lille gule mærke ”Annonce”.

Nogle gange vises de betalte annoncer også som billeder, hvis du f.eks. har søgt på et produkt.

Disse billeder vises ofte ude til højre:

SEO

Den anden metode er SEO = Search Engine Optimization = Søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering betyder at man optimerer sin hjemmeside så det organiske link der vises på Google kommer til at ligge højt. Oftest bruger man udtrykket at ranke højt. Optimeringen sker ift. de robotter (også kaldet algoritmer, web crawlers, spiders) som Google bruger til at indeksere internettet.

Forestil dig en kode der læser alle hjemmesider på internettet. Koden læser bl.a. indholdet på siden, hvor mange besøgende den enkelte sider har og hvor længe de besøgende bliver på siden.

Når en bruger f.eks. søger efter ”frisør” viser Google de organiske links i en prioriteret rækkefølge. Jo mere relevant indholdet er, jo flere besøgende du har og jo længere de besøgende bliver på siden; jo højere rangerer din side på Google.

De organiske links har flere forskellige udtryksformer end de betalte:

Almindelige SEO links og kortresultater

De almindelige links vises efter de top tre betalte.

Herefter, hvis det er en adressesøgning, viser Google de firmaer der har oprettet en adresse i Googles system.

Adresserne vises også som et kort øverst til højre.

Informationsboks

Infoboks vises øverst i højre hjørne. Det er en samling af informationer Google har samlet, der relaterer sig til din søgning. Informationen henter Google f.eks. fra Wikipedia, Google+, Google maps o.a. Det er ikke kun lokationer der får vist en infoboks. Prøv f.eks. at søg på Mærsk.

I bunden af infoboksen kan du se et Feedback felt. Her kan du melde tilbage til Google om der var fejl i deres infoboks. Husk på at Google lever af at give dig den bedste information, så hvis deres infoboks er forkert vil de gerne vide det, så de kan blive bedre.

Kan du bruge begge discipliner på én gang?

Ja. Det kan du.

Og det bør du faktisk gøre.

Undersøgelser viser at en tilstedeværelse på Google, både via Adwords og SEO, styrker et brands troværdighed. Et brand opfattes altså som værende mere pålideligt, hvis de har flere links ind til deres site end, hvis de kun har ét.

Via Adwords kan du kun få vist én annonce, imens du via de organiske kan få vist flere links. På den måde kan du via visse søgninger fylde hele den første side på Google. Og hvor mange er det lige der bevæger sig over på side to? Nej vel?

Kender dit netværk forskel på Adwords og SEO?

Kender dine kollegaer, eller dem i dit netværk forskel på Adwords og SEO? Del denne artikel med dem, så de også kan få styr på forskellen og hvorfor de skal benytte Adwords og SEO til at få flere kunder.