Måske du også har hørt at du skal ha’ en persona for at kunne gøre din markedsføring og faktisk hele dit forretningskoncept mere målrettet?

  • Men hvad er en persona?
  • Hvordan laver du en?
  • Og hvor skal du starte?

Hvad er en persona

En persona kaldes også for en Ideal Customer Avatar (ICA). <- Og nej, det har ikke noget med det svenske indkøbscenter at gøre 😊

En persona eller en ICA er en definition af hvem din ønskekunde er.

Dén person du allerhelst vil lave forretning sammen med. Fordi det øger chancen for at hele oplevelsen, for begges vedkommende bliver en succes.

En Persona er en udvikling af det vi tidligere (og stadig) kalder vores målgruppe.

En målgruppe består som regel af alder og køn – altså demografiske parametre.

Siden hen kom der i de fleste annonceringssystemer flere målretningsmuligheder til og en målgruppe indeholdt nu også:

  • Geografiske lokation
  • Sprog

Stadig er de fleste parametre i en målgruppe, kvantitative.

En Persona derimod bevæger sig over i de meget kvalitative egenskaber:

  • Hvilke drømme har hun?
  • Hvad er hun drevet af?
  • Hvad er hendes frygt?
  • Hvor finder hun ro og har sine lykkelige stunder?

Men også de mere nære ting som nemmere kan besvares med et ja/nej, og i hvert fald ikke helt så eksistentielle som ovenstående spørgsmål:

  • Er hun en tilbudsjæger
  • Dyrker hun sport og er sund?
  • Har hun mand hund og børn?
  • Hvad er hendes hobbyer?
  • Går hun på Michelin-restauranter eller er hun mere til café-burgere?
  • Er hun til teater, kunst og museer, eller ”Vild med Dans” fredag aften?

Og hvad der ellers kan være relevant.

En persona er egentlig ’bare’ summen af dine drømmekunder defineret som én person. Med navn, historie og det hele.

Det lyder besværligt!

Og det var her jeg gik i stå:

  • Min drømmekunde, med et helt liv på ét ark i én person.

Jeg kunne slet ikke samle tankerne om hvor jeg skulle starte eller slutte. Jeg bliver jo aldrig færdig med at definere ham/hende(!)

Så jeg fandt en vej der gjorde at jeg fik startet på det, og nu kan fortsætte stille og roligt med at gøre min(e) persona(er) mere levende.

Du kan nemlig sagtens have flere forskellige personaer(!)

Jeg har indtil videre 2. Men jeg ved at der findes firmaer der arbejder med 6-7 stykker. Fuldt gennemarbejdede personaer med arbejde, livsstil, bolig, interesser, alder osv. osv…

Men start ét sted.

Start i det små.

Start – I stedet for at tænke på hvad det perfekte slutresultat skal være.

Definér din kernekunde og gør din markedsføring (meget) mere målrettet

LAV EN PERSONA OG FÅ EN BEDRE DIALOG MED DINE KUNDER

Men udelukker jeg så ikke nogen?

Jo.

Det gør du.

Og det er hele pointen.

Vil du gøre alle glade er de alle lige-glade…

Og det ønsker du ikke – Du ønsker begejstrede:

  • ”Det var fandme fedt at arbejde sammen med dig”-kunder.
  • ”Dét skal jeg fortælle folk i mit netværk”-kunder
  • ”Lad mig se om jeg har andet hun kan hjælpe mig med”-kunder

Så en persona vil gøre dig skarpere på hvem dine ideelle kunder er, men det vil også gøre det nemmere for dig at sortere dem fra der alligevel bliver til hadekunder.

Been there, never wanna go there again!

Jeg vil gerne her til sidst understrege at du ikke behøver at starte med en fuldt ud defineret persona.

Bare start:

Download guiden

Når du først er kommet i gang får du sporet tankerne sporet ind på konceptet.

Hæng evt. dit udfyldte persona-ark op, så du ser det hver dag. Så kan du nemt udvide det.

Tusind tak fordi du læste med

Jeg håber at du vil dele blogindlægget i dit netværk og evt. skrive en kommentar.
Jo flere vi er her på bloggen, jo sjovere bli’r det

 

Sarah

Giv din mening til kende
Nemt og anonymt