Dette indlæg er nr. 3 ud af 3 i serien Hvorfor blogge?

Lav blogindlæg dine læsere gider at læse(!)

Det er ikke nok at du skriver godt.

At dine indlæg er cutting-edge.

De skal også være læsevenlige.

Det lyder banalt. Men rigtige mange blogindlæg er layout’et / sat op som om indholdet var det vigtigste.
Eller som om det var en bog: Én overskrift og så ellers 1.000 ord i en lang smøre… ZZzzz … Det er der jo ingen der kan holde til.
Uanset hvor,

  • vigtigt
  • spændende
  • sjovt
  • fantastisk

dit indhold er.

Derfor får du her 8 tips til at sætte dit blogindlæg op så folk gider at læse det.
Du lærer at skabe et læsevenligt layout.

I prioriteret rækkefølge får du her 8 tips til at gøre dine blogindlæg mere læsevenlige:

Whitespace – Ro til reflektion

Whitespace eller ‘tomrum’ er den hvide baggrund imellem dine sætninger.

En bog har f.eks. meget lidt hvid baggrund, som du kan se:

Eksempel på teksttung side. Ikke særlig læsevenligt på nettet(!)

Det går ikke på en blog.

På en blog skal du have masser af tomrum. Masser af plads hvor læseren kan hvile øjnene, fordi det er svært at læse online.

Vi bliver også ofte distraherede når vi læser online. Af vores kollegaer, vores familie, vores venner eller telefonen. Har du et blogindlæg der er i én lang smøre finder læseren aldrig tilbage til hvor de var nået til. Har du skabt masser af afsnit og whitespace, har du en chance for at de finder tilbage til hvor de var nået til.

Skab whitespace ved at lave korte sætninger, mange afsnit og flere underoverskrifter.

Tænk dine afsnit som træningspas

Se dine tekstafsnit som træningspas. Og tomrummet som afslapning. Jo mere du veksler imellem træning og afslapning jo mere kan din læser koncentrere sig i træningspasset. Læseren når at slappe af inden næste træningspas starter. Og møder træningen (næste afsnit) fyldt med energi.

Hvis du ikke sørger for lidt afslapning, kører læseren død i dine alt for lange træningspas. Og hopper tilbage på Google.

Overskrifter der får afsnittet læst

Din læser vil sjældent have tid til at læse hele dit blogindlæg.

Den rigtige måde at få din læser til at ville ønske at læse hele dit blogindlæg er ikke ved at skrive det som en bog. Ud i en lang smøre 😉

Den rigtige måde er at få din læser til at ønske at læse indlægget.

Det gør du bl.a. vha. overskrifter.

En overskrift viser læseren hvad det efterfølgende afsnit handler om. Og dermed om det er relevant at læse.
Overskriften giver et løfte om hvad afsnittet indeholder. Den er en teaser og en appetizer.

“8 layout tips til hvordan du skaber læsevenlige blogindlæg” får dig til at vælge indlægget, hvis du er interesseret i emnet. Men du skal læse selve indlægget for at få de 8 tips.
“Overskrifter der får afsnittet læst” før dig til at læse afsnittet hvis du gerne vil have sådanne overskrifter. Men du skal læse afsnittet for at få tippet.
Osv. osv.

Se f.eks. hvor mange overskrift 2 jeg har brugt i dette indlæg. Det gør indlægget overskueligt, det gør det nemt for dig at se hvad de enkelte afsnit handler om og det giver dig mulighed for at vælge det ud du gider at læse.

Billeder. Så slipper vi for at tænke

Lige så længe mennesket (og dyrene før os) har haft øjne, har vi kunnet aflæse billeder.
Nogle af de første ”billeder” var af vores omverden. Hvor vi f.eks. så en sabeltiger vi skulle flygte fra.

via GIPHY

For at kunne overleve, kan vores hjerne aflæse og forstå disse billeder af hvad vi ser, på et splitsekund.
Vores hjerner, som startede deres udvikling lææænge før vi blev mennesker, har analyseret billeder meget, meget længere end vores hjerne har analyseret tal og bogstaver. Vores evne til at analysere billeder er derfor meget bedre og hurtigere, at vi knap nok har forstået hvad der er foregået.

Brug derfor billeder til at understøtte din tekst. Brug billeder der sætter læseren i den rette stemning eller illustrerer noget der er svært at beskrive.

Når billederne skal placeres i teksten så gå primært efter en center- eller højrestilling på siden. Det virker mindre forvirrende for læseren end når de står til venstre i teksten.

Billeder kan være ophavsbeskyttede så gå efter ikoner og billeder fra en billeddelingstjeneste. Der findes både gratis billeder og mange til ca. 1$. Læs evt. Brandmovers blogindlæg om gode billeddelingstjenester.

Du kan selvfølgelig også tage dine egne billeder, men husk at dårlige billeder (beskæring og opløsning) giver et uprofessionelt indtryk, hvilket smitter af på hvordan folk oplever dig og din service/dit produkt.

Bryd rytmen, skab liv på siden og gør det nemt for læserens øjne

Vigtigt udsagn markeret i Politiken

Eksempel på hvordan Politiken fremhæver interessante udsagn.

Bryd monotonien på en side ved at benytte bullets, kasser, bokse, sektionsinddelinger og andre gimmicks dit tema har.

Jeg er ret vild med Politikens måde at fremhæve interessante udsagn i deres nyheder.
Du kan også lave infobokse som har en anden baggrundsfarve eller som f.eks. ligner en post-it.
I stedet for links kan du bruge knapper.

Det er en balancegang med gimmicks! Er der for mange bliver de en distraktion i stedet for en motivation til at læse.

Balancegangen må du selv finde frem til, for den afhænger af dig og din målgruppe. Men lad dig endelig inspirere af blogs og hjemmeside som du synes er flotte.

I WordPress finder du rigtig mange plugins som du kan bruge til at lave den slags bling-bling med.

Vælg skrifttyper der kan læses

Din primære skrifttype (font), den til brødteksten, skal være læsbar.
Det er meget fint med en romantisk skråskrift / kalligrafiagtig skrift. Men hvis ingen kan læse teksten, er det ligegyldigt hvor flot alle de schwung ser ud.

Derimod kan du godt benytte dig af andre skrifttyper end dem dit tema kommer med. Jeg kan anbefale dig at gå ind på Googles bibliotek af gratis skrifttyper og se hvad de har.

Eksempel på sans serif og serif


Eksempel på sans serif (uden fødder) øverst, og serif (med fødder) nederst.

Som udgangspunkt bør din brødtekst være med serif. Serif betyder at dine bogstaver har ‘fødder’. Sans serif betyder at skriften er uden fødder.

‘Fødderne’ skaber en linje som gør det nemmere for øjet at følge sætningerne. Du kan se ‘fødderne’ nederst på næsten alle bogstaverne men især på l og i er de tydelige.

Du kan sagtens bruge en sans serif og en med en masse schwung, i dine overskrifter da de indeholder så lidt tekst at dine øjne ikke bliver trætte.

Der findes også flere websider der handler om skrifttyper og hvordan man sætter dem sammen. På den måde kan du finde brødtekster og overskrifter der står godt til hinanden. Søg efter ”fonts for websites”.

Hvis du kender et website som du synes har en flot sammensætning af skrifttyper kan jeg anbefale dig at installere add-on’et “Fond Finder” i din Firefox webbrowser. Så kan du markere fonten og se skrifttypen.

Find de gode skrifttyper med Font Finder

Find de gode skrifttyper med plugin’et Font Finder til Firefox.

Skriftfarve og baggrundsfarve

Langt den bedste farve til skrift er sort på hvid baggrund. Det bliver brugt næsten alle steder fordi det virker. Hvis du vil bruge andre skriftfarver så brug dem i overskrifter eller andre korte sætninger der skal skille sig ud.

Jeg har f.eks. en GRØN overskrift og en BROWN-ish til mine links. Min brødtekst er brunsort. Det er de farver jeg bruger på al materiale i SarahVos. Den grønne og den orange giver liv til siden, (og alt andet materiale vi laver).

At alle links og knapper har én bestemt farve gør at mine læsere, efterhånden som de lærer mit site at kende, véd at når de ser dén brune farve: Så er det et link de kan trykke på.
Farverne virker altså adfærdsbestemmende.

Når ikke-grafikere går amok

Nogle hjemmesider… Ja hvordan skal man sige det pænt  🙂 Men altså, nogle hjemmesider er meget krævende for synet 😀
Se f.eks. denne side: www.lingscars.com.

Selvom jeg plæderer for brugen af billeder og andre grafiske elementer bør du være opmærksom på at vi, især i Norden, har smag for enkle og stilrene hjemmesider.

Spørg, hele tiden, dig selv hvorfor du laver det grafiske element. Hvordan gavner det læseren? Eller laver du det faktisk bare fordi du synes at det er sjovt?

Når hele siden hopper rundt er der intet der skiller sig ud. Men hvis ét element er fremhævet er det dér vores øjne søger hen.

Dit layout bør støtte op om hvad du ønsker at læseren skal huske eller gøre, efter eller imens, hun læser din blog.
Skal hun læse mere? Købe noget? Tilmelde sig dit nyhedsbrev?
Uanset. Så er det dét du skal fremhæve i din tekst eller på din side. Så øjnene naturligt søger derhen hvor musen skal trykke eller fingrene skrive.

Jeg vil rigtig gerne have folk over på mit nyhedsbrev. Så derfor er det fint med mig at det eneste gimmick på denne side, udover billederne, er min store fede knap til min gratis e-bog. På den måde håber jeg at det er det øjnene drages hen imod.

Farvernes sprog

Farver har deres eget sprog og vækker forskellige følelser hos os. Derudover har mænd og kvinder forskellige farvepræferencer. Mænd er (som regel) mere til pang farver og kvinder er (som regel) mere til pastelfarver.

Hvad angår de følelser farverne vækker så er det en hel videnskab(!) Det handler om de enkelte farver, hvordan du sætter dem sammen og hvilken du vælger at bruge som kontrastfarve for at fremhæve ting.

Hvis du vil lære mere om farver vil jeg anbefale dig at se det her webinar om farver og følelser. Det tager ca. 40 min: http://grow.kissmetrics.com/webinar-68-recording <- Dette webinar er ikke tilgængeligt længere desværre.

Tænk over om dine læsere primært er mænd eller kvinder.
Og hvilke følelser du ønsker at vække hos dem.

Denne artikel er en del af en serie:

👈 Tekstredigering af online tekster
3
1