Hvis du sidder med en større Adwords konto har du sikkert skrevet mange annoncetekster der sluttede med ”Læs mere her”.

For så vidt er det jo en fin call-to-action (CTA) hvis det er det brugeren kan. Og hvis det nu er det eneste han kan, så kan du selvfølgelig ikke spice din CTA op med en ”Se video her”.

Så hvad er mulighederne?

Udsagn der opfordrer til handling = Call-To-Actions

Du kan enten fokusere på det brugeren kan gøre, når han lander på siden. Eller du kan fokusere på det han får ud af siden, når han har læst den.

Fordelen ved at fokusere på handlingen er, at det oftest er nemt at lave en annoncetekst, der inkluderer søgeordet og leder hen til landingssiden med en CTA.

Problemet er, at du kan ”læs mere her” på mange websites. Eller du kan ”køb her” ligesom på alle andre webshops.

Annonceteksten kan derfor hurtigt gå hen og blive lidt upersonlig når du fokuserer på handlingen og ikke gevinsten. Derudover ser brugeren ikke den store forskel når han skimmer ned over annonceteksterne.

Incitamentet til at vælge lige præcis din tekst og din side bliver altså mindre.

Call-To-Actions ladet med værdi

I stedet kunne du forsøge dig med en værdiladet CTA, der fokuserer på den værdi, brugeren får ud af at læse din side. Her skal du dog passe på med ikke at bevæge dig alt for langt ud i fremtiden, da det kan give nogle lidt sjove annoncetekster. Forestil dig at du sælger boremaskiner og du vil teste en anden annoncetekst af, end ”Køb boremaskinen her”:

”Bor de bedste huller her”… Det giver bare ikke rigtig mening vel? 🙂

Grunden er:

  • ’Her’ – henviser til det brugeren får ud af siden
  • ”Bor de bedste huller” – henviser til den værdi brugeren får ud af boremaskinen når han har valgt den rette, købt den, fået den leveret, pakket den ud, og er i gang med at bore.

Der er altså en konflikt imellem de to tidspunkter du henviser til i annonceteksten og hvornår udbyttet indtræder for kunden.

20 Adwords Call-To-Actions i stedet for ”Læs mere her”

Nedenfor har jeg listet 20 call-to-actions du kan bruge i dine Adwords annoncetekster i stedet for ”Læs mere her”. Efter udsagnsordet har jeg givet nogle eksempler på hvordan hele Call-to-action’en kunne lyde:

Det kunden får ud af at læse siden:

  1. Få (ny viden her) / (opdateret din viden her) / (din viden her)
  2. Lær (mere om emnet her)
  3. Find (svaret her)
  4. Se (selv her) / (mere her) / (vores løsning her)
  5. Oplev (svaret her)
  6. Læs (svaret her) / (før andre, her)
  7. Opgrader (din viden her)
  8. Opdater (din viden her)
  9. Udvid (din viden/horisont her)
  10. Hent (mere info her)
  11. Bliv (informeret her)
  12. Prøv (selv at se her)
  13. Studer (vores forslag her) / (her)

Det kunden får ud af siden på længere sigt:

  1. Bliv (den bedste far her)
  2. Få den bedste rengøring her

Det du gør for kunden:

  1. Vi fortæller dig mere her
  2. Vi har skrevet lidt om det her
  3. Vi har listet for og imod her
  4. Det fortæller vi dig (mere om) her
  5. Vi giver dig 7 tips her

Og en enkelt til ham der sælger boremaskiner:

  • Bor perfekte huller med din nye boremaskine, som du finder her

Annoncetekst uden call-to-action

Du kan også lave annoncetekster uden call-to-actions. Her antages det, at brugeren forstår, at den gevinst der tales om i annonceteksten, får han, når han klikker på annonceteksten.

Hvis du dropper CTA, skaber du mere plads til den værdi kunden får. Men det kræver at han ikke er i et stadie af lettere apati, hvor han ’glemmer’ at klikke på annonceteksten hvis han ikke bliver opfordret til det. –Og det finder du selvfølgelig først ud af når du har testet det.